Gå til hovedinnhold

Seminar om litteraturhistoriens hva, hvordan og hvorfor

Ola snakker overbevisende om utvalgsproblematikk og tør bruke algoritmeordet i presentasjonen av prosjektet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Forberedelse av workshopen i februar

Ting begynner å ta form. To lærere fra Charlottenlund ugs og vgs har sagt seg villig til å bli med på workshopen i februar. I forkant skal vi sende ut noen spørsmål for å kartlegge behovene lærerne og elevene har når de vil bruke et utvalgsprgram. På bakgrunn av brukerhistoriene vil vi komme fram til konkrete spørsmål, kommandoer som skal implementeres i systemet. Mal for brukerhistorien: Hvilken rolle har du? Student? Lærer? Elev Lærerutdanner? IT-ansvarlig? Utvikler? annet? Hvordan har du brukt bokhylla.no hittil? Hvilke funksjoner savner du i  bokhylla.no? Hvilke funksjoner ønsker du deg fra utvalgsprogrammet for at du kommer til å bruke det?

Friedrich Kittler og hans oppskrivingssystem

I forskergruppen hadde vi besøk av Knut Ove Eliassen, som har gjort den tyske medieforskeren Friedrich Kittler tilgjengelig på norsk . For tiden oversetter han Aufschreibesysteme 1800 1900  og vi diskuterte to ennå upubliserte kapitler der eksempelvis Nietzsche blir brukt for å illustrere lesningens materielle grunnlag: Slik kulminerer alle det klassiske oppskrivingssystemets synder i tyskstilen. Den ensomme varsleren Nietzsche har rett og slett oppdaget den litterære virksomhetens materielle basis – og sin egen i særdeleshet. Vår skolestil, en skjult søppellitterat er navnet på en opplagssterk pamflett som med kjærlig stilkritikk påviser den fullstendige identiteten mellom på den ene siden Karl May, Buffalo Bill, Texas Jack og på den andre siden de 386 mønster-besvarelsene forfattet av like mange lærere om emnet Goethes Iphigenia . Prosjektet vårt henter mye inspirasjon fra Kittlers teorier, og diskusjonen om oversettelsen av Kittler-tysk til norsk kunne vært utg