Gå til hovedinnhold

Workshop del 1

Lars Johnsen viste oss hvordan vi kan lage egne tekstkorpus og lage ulike søkekriterier.

Språkbanken
DH-LAB


I løpet av møtet hadde vi gode diskusjoner om hvordan vi kan bruke et slikt program, og hva vi egentlig er ute etter.Noen ideer:
  • Å lage en kvalitativt god kanon
  • lage et utvalg av det som allerede er tilgjengelig
  • Ikke låse seg til forhåndsbestemte kriterier som kan "låse" lesningen/tolkningen
  • lage mindre tekstkorpus der søkeordene kan være stedsnavn eller geografiske plasser (strand, skog...) hvis man f.eks. har tenkt seg å bruke litteratur i forbindelse med en ekskursjon
  • lage en nettside som tar hensyn til brukerprofilen, f.ek. er det en lærer eller student/elev som vil finne noe?
I morgen håper vi å få mange innspill til hvordan bokhylla.no allerede brukes, og hvordan man eventuelt kan forbedre søkene.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Artikkel om val av litteratur i morsmålsfaget

I siste nummer av Acta Didactica har Per Esben ein artikkel som tek opp nokre grunnleggjande spørsmål om kva for tekster vi vel å lesa i morsmålsfaga, og kvifor. Med bakgrunn i affektteori og postkritisk lesing skisserer artikkelen tre inngangar til å tenkje nytt om litteraturval som didaktisk praksis. Artikkelen har tittelen "Det affektive møtet mellom tekst og lesar" , og er ope tilgjengeleg.

Seminar om litteraturhistoriens hva, hvordan og hvorfor

Ola snakker overbevisende om utvalgsproblematikk og tør bruke algoritmeordet i presentasjonen av prosjektet.